נבט

סטודיו לפיתוח ועיצוב מוצרים

פלסטיק חלק שני

הפעם אתייחס לטכנולוגיות יצור אפשריות בעולם הפלסטיק נעבור על הנושאים מהקל אל הכבד ברמת המחיר וההשקעה .

עיבוד שבבי כיפוף עיבוד בחום (נגריית פלסטיק ) : זהו תהליך היצור הנח ביותר ליצור פלסטיק התהליך אינו דורש השקעות מלבד כליי עבודה או יצרן מתאים שידע לעבוד עם החומרים. אלו תהליכיי כרסום כיפוף חיתוך CNC  הדבקה וחיבור מכני ע"י ברגים כאשר אנו בוחרים בתהליך יצור בחברת נבט אנחנו מתאימים את התכנון ליכולות היצור של השיטה שנבחרה . עלות היצור של כל חלק גבוהה אבל אין השקעות.

בנבט יש לנו את היכולות לייצר בבית המלאכה  שליד משרדיי החברה מוצרים בהדבקה, כיפוף ותהליכיי שיבוב.

הדפסת חלקים: תהליך ההדפסה מתאים מאד ליצור חלקים קטנים גם כאן היתרון הוא שאין צורך בהשקעות, אך גם בעולם רווי של הדפסות צריך לבחור טכנולוגית הדפסה בהתאם לשלב היצור לדגמים צורניים נבחר הדפסות SLS.  לבדיקות הנדסיות ראשוניות נבחר הדפסות FDM.  בנבט יש לנו מדפסת תלת ממדית בשיטה זו וכחלק אינטגרלי מהתהליך אנו מבצעים הדפסות תלת מימד מהזן הזה.

הסוג הבא הוא הדפסות ניילון שהם תהליך מצוין המדמה חו"ג (חומר גלם) מצוין. מבחינת עיצוב פתרון טוב מאד עלות יחסית גבוהה. אני מרשה לעצמי להזכיר שכיום ניתן להדפיס מתכות וכמעט כל חומר.

וקום פורמינג / טרמו פורמינג: שניי התהליכים דומים מאד הראשון חצי תעשייתי, קרי קצב יצור נמוך ודורש עבודת יד השקעה בתבניות נמוכה יחסי. השני מהיר מאד עלות מערכת כלים תבניות + סכיניי חיתוך מאד יקרה.

השיטה מאד פשוטה לוקחים יריעת פלסטיק מהחומר הנבחר מחממים ומושכים על תבנית ע"י יצירת וקום מכאן שמה של השיטה בטרמו פורמינג הפלסטיק מגיע מגליל מוזן למכונה ללא יד אדם ובסוף התהליך החלק משתחרר מהמכונה חתוך ומוכן. למשל צלחות חד פעמיות, בוואקום ההזנה והחיתוך נעשות בעבודת יד. זה תהליך מצוין לבדיקת מוצר ושוק בהשקעות נמוכות.

הזרקה בלחץ נמוך : תהליך זה משמש בתהליכים כימיים להקשיית הפלסטיק (חומרים תרמוסטטים) תהליך היצור מתרחש שמערבבים שני חומרים (רכיב החומר ורכיב מקשה ) ושופכים לתוך תבנית, בד"כ תבנית סיליקון, בסביבת וואקום להוצאת הבועות. תהליך זה יקר ומתאים לכמויות יצור קטנות ולתעשיית מודלים.

  1. הזרקת פלסטיק לתבניות מודפסות : תהליך חדש יחסית שהתפתח כתוצר לתהליכיי הדפס תלת מימד ומאפשר הגעה ליצור של מאות יחידות מחומר אמתי והשקעה יחסית נמוכה
  2. רוטציה : זהו תהליך יצור מעולה לחלקים גדולים מאד בתהליך הזה מכניסים לתבנית גדולה שבבי חו"ג ומסובבים את התבנית תוך כדיי חימום החיסרון בתהליך פיזור חוג לא אחיד  זמן מחזור ארוך היתרון תבנית זולה יחסית ניתן לבצע עובי דופן גדול
  3. אקסטרוזיה : זו טכנולוגיה בה נשתמש ליצור חלקים ארוכים באופים כגון צינורות פרופילים או חלקים אותם ניתן לפרוס למידות מתאימות עבור המוצר . הפלסטיק נכנס למכונה במצב מותך (סוג של מסטיק) עובר בתבנית שמתפקדת כמו צינור דרכו עובר החומר מקבל את הצורה  ומתקרר בהמשך הדרך .
  4. ניפוח : זו טכנולוגיה שבאופן מסוים דומה לאקסטרוזיה יוצרים צינור פלסטיק רך ואז נסגרת תבנית על הצינור  לחץ אויר חם מצמיד את הפלסטיק לדפנות התבנית .
  5. הזרקת פלסטיק בלחץ גבוהה  : טכנולוגיה זו היא הפופולרית לחלקים בכמויות גדלות היא יעילה מבחינת זמן היצור בשליטה על כמות הפלסטיק החיסרון הוא בעלות תבנית גבוהה באופן יחסי לשאר הטכנולוגיות היתרון בעלות חלק נמוכה מאד.

כבר בתחילת תהליך הפיתוח בנבט עיצוב תעשיתי אנחנו מכוונים את הייזם לפתוח צורני שמתאים למוצר אך לא פחות חשוב מתאים לשלב בו נמצא הפרויקט כמו כן ליכולותיו של הפרויקט לשאת עליות פיתוח ויצור כפונקציה של החזר השקעה .

 

הזרקת פלסטיק לתבניות מודפסות: תהליך חדש יחסית שהתפתח כתוצר לתהליכיי הדפס תלת ממד ומאפשר הגעה ליצור של מאות יחידות מחומר אמתי והשקעה יחסית נמוכה.

רוטציה : זהו תהליך יצור מעולה לחלקים גדולים מאד בתהליך הזה מכניסים לתבנית גדולה שבבי חו"ג ומסובבים את התבנית תוך כדיי חימום החיסרון בתהליך פיזור חוג לא אחיד  זמן מחזור ארוך היתרון תבנית זולה יחסית ניתן לבצע עובי דופן גדול.

אקסטרוזיה: זו טכנולוגיה בה נשתמש ליצור חלקים ארוכים באופים כגון צינורות פרופילים או חלקים אותם ניתן לפרוס למידות מתאימות עבור המוצר . הפלסטיק נכנס למכונה במצב מותך (סוג של מסטיק) עובר בתבנית שמתפקדת כמו צינור דרכו עובר החומר מקבל את הצורה  ומתקרר בהמשך הדרך.

ניפוח : זו טכנולוגיה שבאופן מסוים דומה לאקסטרוזיה יוצרים צינור פלסטיק רך ואז נסגרת תבנית על הצינור  לחץ אויר חם מצמיד את הפלסטיק לדפנות התבנית.

הזרקת פלסטיק בלחץ גבוהה: טכנולוגיה זו היא הפופולרית לחלקים בכמויות גדלות היא יעילה מבחינת זמן היצור בשליטה על כמות הפלסטיק החיסרון הוא בעלות תבנית גבוהה באופן יחסי לשאר הטכנולוגיות היתרון בעלות חלק נמוכה מאד.

כבר בתחילת תהליך הפיתוח בנבט עיצוב תעשייתי אנחנו מכוונים את היזם לפתוח צורני שמתאים למוצר אך לא פחות חשוב מתאים לשלב בו נמצא הפרויקט כמו כן ליכולותיו של הפרויקט לשאת עליות פיתוח ויצור כפונקציה של החזר השקעה.

 

IMG_20190701_162605

צוות נבט

רביב אנגל

בעלים של נבט מעצב תעשייתי יוצא כתר פלסטיק בעל ניסיון בפיתוח מוצרים וניהול פרויקטים משנת 2002

טל ארדיטי

מעצב תעשייתי יוצא כתר פלסטיק בעל 13 שנות ניסיון בתיכנון ועיצוב מוצרים לתעשייה.

רוני דגן איצקוביץ

מעצבת תעשייתית בעלת 11 שנות ניסיון בעיצוב ותיכנון פלסטיקה ומתכות לייצור סדרתי